Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

HSB Skåne bjuder in till ett medskapande konstprojekt i Kristianstad

18 september 2024

Torsdagen den 19 september bjuder HSB Skåne, i samarbete med Artscape, in till ett medskapande konstprojekt i Kristianstad. Som en del av muralmålningsprojektet på hyresfastigheten Kärnmakaren bjuds allmänheten in att delta i en workshop där gatukonst skapas på ett nytt och innovativt sätt.

Det medskapande projektet syftar till att skapa liv och konst i bostadsområdet genom så kallad pixelkonst. Pixelkonst innebär att små bitar i olika färger sätts ihop för att bilda ett större konstverk. Denna form av konst bygger på samma principer som pärlplattor och låter deltagarna bidra till att skapa ett gemensamt verk i det offentliga rummet.

HSB Skåne hoppas att konstprojektet kommer att bidra till en ökad stolthet för bostadsområdet, skapa nya mötesplatser och engagera invånarna i området.

- Vi ser fram emot att välkomna boende och allmänheten till detta unika tillfälle att tillsammans skapa ett konstverk. Genom samarbetet med Artscape och konstnären Mura hoppas vi kunna skapa något som både engagerar och stärker gemenskapen i området, Anne Siivola, Bosocial chef på HSB Skåne.

Pixelkonstprojektet är en del av muralmålningsinitiativet som HSB Skåne genomför på Kärnmakaren i samarbete med Artscape. Konstnären Mura, som är känd för sina verk där det urbana möter naturen, leder projektet.

Detaljer för evenemanget:

• Plats: Genvägen 5, Kristianstad
    • Datum: 19 september
    • Tid: 15.00
    • Övrigt: Ingen föranmälan krävs. Alla är välkomna att delta, och det är ett familjevänligt evenemang.

HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.

HSB är Sveriges största bostadskooperation med:

• ca 674 000 medlemmar
    • ca 4 000 bostadsrättsföreningar
    • ca 35 000 förtroendevalda
    • 25 regionala HSB-föreningar

HSB ägs och drivs av medlemmarna enligt principen en medlem – en röst.

hsb skåne