Den 10 november förra året berättade en nöjd Angelica Sandgren, varumärkesansvarig på HSB att företaget var en av fem som nominerats till priset. Konkurrensen skulle bli stenhård. Utöver HSB ingick Apotea, ECCO, Karolinska och Skogaholm. Alla med sina verksamheter i olika branscher, men med ett gemensamt: ett strategiskt och långsiktigt arbete för att vårda och skydda sina respektive varumärken.
– Vi är väldigt glada och stolta över denna nominering och självklart hoppas vi att det är vi som står som vinnare när Signumpriset avgörs på Varumärkesdagen® den 25 januari 2018, sa Angelica då.
Under de 23 år som Signumpriset har delats ut har en stor mängd varumärkesarbeten hårdgranskats av juryn, och några av de tidigare vinnarna är: Pippi Långstrump, Svenskt Tenn, Lantmännen, Gröna Lund och Atlas Copco.
Det är inte bara Angelica som nu håller tummarna inför morgondagen. Antagandet av gemensamma varumärkesriktlinjer, lansering av en profilmanual och utbildning av regionala varumärkesansvariga är alla resultat av ett gemensamt och systematiskt arbete, som påverkat alla på något sätt och nu tagit HSB ända fram till juryn för Signumpriset
Maria Isacsson, marknad- och kommunikationschef på HSB ser det som extra roligt att en federativ kooperativ organisation med 28 självständiga regionala HSB-föreningar lyckats hålla ihop det gemensamma varumärket på ett sådant sätt att det uppmärksammats och lett till en nominering.
– Sannerligen ett imponerande lagarbete, säger Maria med tummarna hårt knutna.
Signumpriset uppmärksammar och belönar det nordiska företag som bäst förvaltar och vårdar sitt varumärke. Priset sätter den långsiktiga planeringen och vården av varumärket i centrum. Välskötta varumärken är en av de viktigaste nycklarna för att bli internationellt framgångsrik på lång sikt. Signumpriset har delats ut sedan 1995 i samband med arrangemanget Varumärkesdagen® där även Skriptor Zigila är medarrangör sedan 2002. Priset är instiftat av Groth & Co, ett konsultföretag inom immaterialrätt.
Vinnaren utses av en oberoende jury som är sammansatt av marknadsförare, forskare och juridiska specialister ifrån media och marknadsföringsbranscherna. De nominerade bedöms utifrån en rad kriterier som innefattar konkreta exempel på hur företaget förmedlar varumärket i text och bild till anställda och kunder, dess långsiktiga utveckling och även hur man juridiskt skyddar det från intrång.
Mer information finns på signumpriset.se