Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Turning Torsos trapphus gånger två – för terrorns offer

27 augusti 2024

Den 8 september kommer brandmän från Räddningstjänsten Syd att springa upp i Turning Torsos trapphus, iklädda fullt larmställ och med utrustning på en totalvikt strax över 20 kilo. De gör detta för att minnas och hyllas de som omkom i attacken på World Trade Center i New York, den 11 september 2001.

Bland de nästan 3 000 som omkom i den massiva terrorattacken dog 343 brandmän. För att uppmärksamma detta går brandmän världen över årligen de 110 våningarna som World Trade Center representerar. Detta kallas 9/11 Memorial Stair Climb.

I Skåne kommer ett 20-tal brandmän från södra Sverige att springa i Turning Torsos trapphus.

– Vi gör detta för att hedra de som omkom under attacken. Det vi gör är att vi går upp i Turning Torso två gånger, vilket motsvarar cirka 2 800 trappsteg totalt. World Trade Center hade cirka 2 000 trappsteg, så vi skippar de sista två våningarna, säger Rickard Olsson, brandman vid Räddningstjänsten Syd.

Vid frågor om 9/11 Memorial Stair Climb, kontakta Rickard Olsson, rickard.olsson@rsyd.se.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 53 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.